Kisah Cemas Akibat "Overdose" Ubat Tahan Sakit Ketika Beranak, Si Kecil Ini Lahir Kekurangan Oksigen Di Kepala !

Monday, July 06, 2015



Allahuakbar...Bersabarlah sayang...Allah menguji hambanya. Tadi terbaca post pasal ibu melahirkan baby mengambil epidural lumpuh sampai sekarang kesan dari epidural.

Saya dulu bersalin di hospital private...memang doktor sentiasa datang keluar masuk suruh ambik epidural or ubat tahan sakit. Tapi parents saya tetap tak bagi...Dah tak tahan sakit sangat saya request kat husband nak ubat tahan sakit...then 10 minit lepas tu doktor datang dan cucuk kat punggung saya ubat tahan sakit. 30 minit lepas tu saya mengantuk sangat...Contraction dah tak ada...Saya tidur dengan lena...Tapi dalam masa yang sama jalan masih bukak besar. 3 jam saya tidur tanpa rasa apa-apa. Pukul 8 malam terjaga parents saya suruh bangun mandi dan solat.

Selepas solat suruh makan tapi semua dah tak lalu nak telan. Pukul 10 malam cakap kat nurse saya dah rasa nak terberanak ni... Nurse datang cek jalan...Dia cakap owh baru 7 cm. Then kul 11.30 dah tak tahan sangat saya ditolak masuk labour room ditemani ibu dan suami. Tunggu doktor tak smpai-sampai...nurse tahan tak bagi teran suruh mengiringkan badan nak dekat sejam tunggu doktor sampai...Sampai je doktor apa lagi... Tak smpat nak pakai apa-apa kepala baby dah nampak...Push 2x alhamdulillah tepat jam 12.45 am saya bersalin. Tapi saya tak dengar bunyi tangisan baby, doktor terus potong tali pusat dan bawa kebelakang. Saya, husband dan ibu tak berhenti-henti berdoa supaya baby nangis. Nak dekat 15 minit saya tunggu tapi sayang saya tak dengar tangisan anak saya. Baby terus masuk ke dalam bilik dan pasangkan wayar oksigen. Doktor datang balik dan sambung jahit luka saya..Saya tanya doktor kenapa anak saya tak nangis, dia jawab kesan dari cucuk tahan sakit memang tak nangis. "Tadi sebelum cucuk kan dah bagi tahu..."Ok saya pun terus diam.


Keesokan pgnye saya nk tgk baby saya tp air mata je yg mampu keluar ditubir mata bila melihat anak penuh dgn wayar2 u tuk bantuan penafasan.. Sgt pelik.. Husband tnye doktor yg duk dlm bilik baby tu.. Knp anak saya penuh wayar cm ni.. Doktor bg thu anak encik dh lemas sbb kesan amik cucuk tahan sakit ke. Ungkinan terlebih dos sbb baby tido dlm perit, contraction tak berlaku lngsung..

Suami sy yg sgt alert ti teringt balik owh patut tgk grap ctg jantung baby mendatar.. Tp bila tnye doktor doktor yg incas saya doktor ckp normal.. Time tu mmg saya tak ingt pape.. Sbb mata saya ngantok sgt2..tpt kul 1 pg tiba2 nurse dtg bilik saya kejut ummi n hubby saya bg thu baby perlu dibawa ke hospital pusrawi masuk icu sbb baby fitti g.. Suami terus belari masuk bilik babytgk doktor dh ciap2 kn baby syg untuk bawak naik ambulance.suami follow belakang.. 

16 ari duk di icu, wayar penuh badan baby saya demam.. Saya tnye doktor pakar yg jg anak saya, knp anak sy jd cm ni.. Jwpn yg sama diberi thu oleh doktor td.. Mungkin kuman dh masuk dlm kepala.. Oksigen kurang dibahagian otak sbb anak puan keluar dh lemah n tak menangis.. Yaallah sedihnye saya seorg ibu bila dpt berita tersebut.. Kos perbelanjaan hospital rm1500 sehari dlm icu lngsung tak difikirkan lg,saya hnye fikir anak saya chat cpt sembuh..

Cukup 16 ari anak saya dpt discharge.. Lega sgtdoktor cuma bg thu klu baby demam or fitting cpt2 dtg hospital.. Tp baby saya kuat sgt walaupun cucuk 1,2,3 bulan anak saya tak demam langsung..

Cukup 4 bulan baby saya membesar dgn sempurna tp sayang kami hanye miliki 4 bulan sahaja kerana secara tiba2 b muntah2 dgn teruk sekali masuk susu muntah mcm air pancut.. Saya betgegas ke kpj jb jumpa pakar kt cna.. Doktor kanak2 bg thu mungkin baby saya tak cukup oksigen dlm kepala kite perlu buat EEG untuk otaknye.. Tp bila dpt result doktor ckp otak dier tak cntik.. Yaallah sekali lg saya perlu hadapi ini semua. 

Disebabkan muntah yg teruk anak saya menagis tampa suara.. Smpai la masa saya jumpa doktor pakar gov di kpj khas untuk neuro.. Doktor nasihatkn saya bawak baby g gov hospital.. So tampa lengah saya bawak balik baby ke hospital temerloh dkt dgn umah parents saya.. Tak payah tngu que nk jumpa pakar sbb anak murid ayah ade keje citu n tolng..

Buat appoiment untuk buat MRI,sekali lg air mata saya mngalir bila doktor ckp urat saraf mata yg bg arahan pd otak tidak berfugsi,saiz otak kecil tak sama mcm usiany dh cecah 6 bulan.. Otaknye tak cukup oksigen sbb tu masa lahir tak nages, mungkin kesan dri cucuk tahan sakit..

Ya allah bersalahnye saya terhadap anak yg kene tngung semua ni.. saya yg memotong perjalanan allah, now allah uji saya.. Anak saya di sahkan cirebral palsy tahap kurang oksigen dlm kepala..

Now anak saya dh 10 bulan tp masih mcm baby kepala tak blh tegak, selalu mngeraskan otot, mata tak blh follow, tak mcm usia baby 10 bln yg lai. Anak saya hanya mampu nages n terbaring sahaja..

Maaf kn mama syg, klu mama tak ingkari perjalanan allah n amik cucuk tahan sakit mungkin syg tak akan jd cm ni n syg blh hidup seperti anak2 normal yg lain.. Doakan anak saya kembali seperti sediakala..

Saya n fmily sntiasa menanti keajaiban dri allah untuk bidadari syurga kami.. Amin.. Plez ibu2 lps ni jgn amik cucuk epidural or tahan sakit.. ikut perjalanan allah yg telah diaturnye.. semua org yg nak bersalin sakit.. Sakit bersalin menghapus segala dosa..

#‪#‎pengalaman‬ bersalin saya. Plezz kawan2 amik iktibar dan jdkn pengajaran share la kpd kwn2 yg lain, yg tgh sarat mngandung##

Dipetik Oleh Fatma Najihah Via Facebook

ANDA ADA BISNES ?

ANDA ADA JUAL PRODUK ATAU BISNES PERIBADI? BOLEH TINGGALKAN BISNES ANDA SECARA PERCUMA DI RUANGAN "FACEBOOK KOMEN" DI ATAS SECARA PERCUMA ! (ADMIN TAK AKAN DELETE)

.

.

.

.

.